Geen categorie

Fiets smeren

Om je fiets in de juiste conditie te houden is het belangrijk om verschillende onderdelen gesmeerd te laten lopen. Er zijn verschillende smeermiddelen en onderdelen die je in moet smeren. We leggen je hier uit welk smeermiddel je waar voor kan gebruiken en hoe je dit moet gebruiken. 

Het juiste smeermiddel

Bij het smeren van verschillende onderdelen is het belangrijk om het juiste smeermiddel te gebruiken. Dit kan smeervet zijn of smeerolie. Binnen deze twee categorieën heb je weer soorten smeervet of olie. 

Smeervet

Smeervet is vaak een plakkerige en stroperige pasta. Er zijn verschillende kleuren beschikbaar en de kleur bepaalt over het algemeen het gebruik. Het witte of zwarte smeervet wordt voornamelijk gebruikt voor mechanische montage. Het zwarte of witte smeervet op een fiets wordt gebruikt bij:

  • De zadelpen die in de kader schuift
  • De stuurpen die in de voorvork gaat
  • De trapas die wordt vastgemaakt in het trapashuis
  • De pedaalassen die worden vastgemaakt in de krukken
  • De verbinding tussen de trapas en de krukken

Het is verstandig om eens per jaar te controleren of de onderdelen nog goed ingevet zet. Mocht dit niet het geval zijn dan kunnen de volgende problemen optreden:

  • De zadelhoogte is niet in te stellen omdat de zadelpen blokkeert
  • De stuurhoogte is niet in te stellen omdat de stuurpen vast zit
  • Onmogelijk om de pedalen te vervangen 
  • Krakerige geluiden ter hoogte van de trapas
  • Een vastlopende trapas in het kader.

Het groene vet is verschillend van het zwarte of witte vet in het wrijvingscoëfficiënt. Daarnaast is het ook waterafstotend. Het wordt gebruikt voor de wiellagers, stuurlagers, pedaallagers en de kettingwieltjes van de derailleur. Het verschilt per gebruik van de fiets hoe vaak je deze onderdelen moet invetten. Bij een mountainbike moet dit bijvoorbeeld een keer per jaar gebeuren en bij een stadsfiets is een keer per twee jaar voldoende. Bij duurdere fietsen de verschillende lagers vaak beter beschermd tegen de elementen en hoeven daardoor minder vaak onderhouden worden. Gebruik voor het schoonmaken van de fiets geen hogedrukreiniger of tuinslang met harde straal, deze kunnen al het vet helemaal verwijderen. 

Het gouden vet dat wordt gebruikt bevat veel koper en wordt voornamelijk gebruikt bij montage van stukken die van titanium zijn gemaakt. 

Roze vet wordt gebruikt bij het monteren van onderdelen die zijn gemaakt van koolstofvezel. In het roze vet zitten korreltjes die schuren en ervoor zorgen dat er minder kracht nodig is om lichte onderdelen van koolstofvezel vast te zetten zoals een koolstofvezel zadelpen of stuurpen. Wanneer er standaard vet wordt gebruik bij koolstofvezel onderdelen dan zullen deze onderdelen een soort van opzwellen. 

Als laatste is er nog doorschijnend vet. Hier zit geen lithium in en wordt gebruikt voor veringen en ophangpunten. Het onderhoud van verschillende onderdelen waar vet nodig is kan soms lastig zijn en vereist de nodige kennis. Het is daarom in sommige gevallen beter om hiervoor naar een fietsenmaker te gaan. 

Smeerolie

Smeerolie is een stuk vloeibaarder en is in sprayvorm of zit in een oliebusje. Smeerolie wordt gebruikt om bewegende onderdelen te smeren. Teflonolie is de beste optie voor het smeren van je fiets. Dit zorgt ervoor dat er geen mechanische geluiden komen en je beschermt de mechanische onderdelen van de fiets tegen slijtage. Er zijn twee soorten vloeibare oliën:

  • Droge olie: Dit is hele fijne en vloeibare olie. Het plakt bijna niet en is nauwelijks waterafstotend.
  • Vettige olie: dit is stroperige en plakkerige olie. Het is niet heel vloeibaar maar daarentegen wel waterafstotend. 

Oliën zoals WD40 zijn niet geschikt als smeermiddel omdat het snel vervliegt. Dit soort oliën zijn meer om vastzittende dingen los te krijgen of om metalen onderdelen te beschermen tegen roest en vocht. Sommige sprays die lijken op WD40 kunnen ook nog eens de rubberen verbindingsstukken aanvreten. 

Welk smeermiddel en waar?

Hier behandelen we de verschillende onderdelen van je fiets die gesmeerd moeten worden en welk smeermiddel gebruikt moet worden. Per onderdeel geven we ook aan hoe je deze onderdelen het beste kan smeren. 

Kabels en bescherming

Bij de rem- en versnellingskabels moeten aan weerszijden een druppeltje olie worden geplaatst. Deze olie zal ervoor zorgen dat de kabels beter in hun bescherming glijden. Daarnaast beschermt de olie de kabels tegen vocht waardoor je meer soepelheid ervaart bij het remmen en veranderen van de versnelling van je fiets. 

Remmen

Bij de remmen breng je een droog oliedruppeltje aan op de beugelpen van de remmen. Dit zorgt ervoor dat de remmen perfecte glijding en betere terugkeer krijgen. Om het geluid te verminderen bij het remmen kan je ook een druppel olie aanbrengen op de pen van de remhendel.

Versnellingen

Ook bij de versnellingen dien je een droog oliedruppeltje aan te brengen bij de verzet van de versnelling. Doe dit zowel vooraan, achteraan en op de vering. Dit zorgt ervoor dat de onderdelen minder snel slijten en meer soepelheid houden.

Ketting

Voordat de ketting gesmeerd moet worden, is het belangrijk dat deze helemaal schoongemaakt is. Doe je dit niet, dan zal de nieuwe olie zich mengen met de vuile. Hierdoor vormt een schurende pasta die er voor zal zorgen dat de ketting veel sneller slijt. De ketting moet ingesmeerd worden met olie, maar welke olie je gebruikt hangt af van het gebruik van de fiets. 

Fiets je voornamelijk onder normale weersomstandigheden of alleen op asfalt, dan is droge olie de keuze voor jou. Maar ga je vaak off-road of fiets je in de sneeuw of in zeer vochtige omstandigheden, dan kan je het beste vettige olie gebruiken. Gebruik je dit type olie tijdens droge weersomstandigheden, dan vergroot je de kans dat stof, zand en dat soort materiaal zich aan je ketting hecht en een schurende pasta vormt. Deze pasta zorgt ervoor dat de aandrijving van de ketting vroegtijdig zal slijten. 

Traphuisas en krukken

Je trapashuis (bracket), voorste kettingwiel(en) en de pedaal assen moeten ingevet worden met wit of zwart smeervet wanneer het nodig is. Controleer hier minstens een keer per jaar op of de onderdelen nog voldoende vettig zijn. 

Nu weet je precies welk smeermiddel je waar en wanneer moet gebruiken. Wil je meer over je fiets leren en hoe je deze zelf kan onderhouden? Houdt dan onze blog in de gaten!