Blog

Onderhoud racefiets

Wanneer je regelmatig gebruik maakt van je racefiets is het belangrijk om deze goed te onderhouden. Zeker wanneer je veel geld hebt uitgegeven aan je fiets is het zonde om hem niet goed te onderhouden. De levensduur wordt namelijk verkort als de fiets niet goed wordt onderhouden. Ook als je graag zo snel mogelijk fietst is het belangrijk om de fiets goed te onderhouden. Tijdens het onderhoud zorg je er namelijk ook voor dat alles goed is afgesteld. Als laatste is de veiligheid misschien wel de belangrijkste reden voor het onderhoud van je racefiets. Als je je racefiets niet regelmatig controleert dan wordt de fiets onbetrouwbaar. Je kan bijvoorbeeld een flinke val maken door versleten of slecht onderhouden remblokjes. Hoe je je racefiets het beste kan onderhouden lees je hier. 

Racefiets schoonmaken

Je racefiets schoonmaken klinkt misschien logisch maar is toch ook van groot belang. Zeker als je zelf aan je fiets gaat sleutelen is dit belangrijk. Als je dit gaat doen voordat je je fiets hebt schoongemaakt kan er vuil zoals zand en modder op plekken in je fiets komen die je niet zou willen. Het makkelijkste is om na elke rit je racefiets schoon te maken. Dit zorgt ervoor dat zand of modder niet aan kan koeken waardoor het lastiger te verwijderen is. Schoonspoelen kan eenvoudig met een tuinslang, als je maar geen harde straal gebruikt. Ook een hogedrukspuit is uit den boze. Dit kan zeer slecht voor je lagers zijn. 

Over het algemeen is een racefiets helemaal schoon na het afspoelen. Mocht dit toch niet genoeg zijn dan kan je met een lauw sopje of speciale fietsreinigers aan de slag. De speciale fietsreinigers zijn natuurlijk de beste keuze. Deze zorgen ervoor dat het aanwezige vuil gemakkelijk loslaat en zorgen dat er geen vlekken op de fiets komen als deze opdroogt. 

Als je je ketting en de drivechain goed schoonhoudt en onderhoud kan je je fietsprestaties optimaliseren. Wanneer je ketting niet heel vies is kan je gewoon een lauw sopje gebruiken om hem schoon te maken. Als deze wel vies is dan kan je een ketting ontvetter gebruiken. 

Racefiets ketting smeren

De racefiets ketting moet goed onderhouden worden en regelmatig ingesmeerd worden met speciale olie of wax. Wanneer je weet wanneer je gaat fietsen is het verstandig om het oliën of waxen de avond ervoor te doen. Hierdoor kan je de volgende ochtend de overtollige olie of wax verwijderen met een schone doek. 

Er zijn verschillende soorten producten die je kan gebruiken om de ketting van je racefiets te smeren. Zo zijn er oliën die voor natte omstandigheden zijn of juist voor droge omstandigheden. Het is verstandig om hier rekening mee te houden als je de olie of wax voor je ketting gaat kopen. 

Racefiets controleren

Naast de ketting zijn er nog een aantal andere onderdelen van je racefiets die je bij regelmatig gebruik ook goed moet controleren. Dit zorgt ervoor dat je altijd veilig de weg op kan met je fiets.

Banden en wielen

Het is belangrijk dat je wielen recht zijn. Een slag in je wiel is niet goed voor je fiets en kan worden opgelost door een fietsenmaker. Als je velgremwielen hebt dan moet je ook de dikte van je velgen controleren omdat deze in de loop der jaren kunnen slijten. Zodra de remrand hol en versleten is dan moet je je wielen vervangen.

Als je met de wielen bezig bent kan je ook meteen je banden controleren. Let er op dat er nog voldoende profiel op zit en kijk of er geen steentjes of scheurtjes in zitten. Ook het controleren van het ventiel is verstandig. Als je beschadigingen hebt gezien is het verstandig om de binnen- en buitenband helemaal nalopen. Zo weet je wanneer je een nieuwe set banden aan zal moeten schaffen.

De remmen

De remmen zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je racefiets. Het is van belang dat je ze vaak en zorgvuldig controleert omdat slechte remmen kunnen zorgen voor ongelukken. Wanneer je velgremmen hebt is het belangrijk om de remblokjes van de racefiets goed te controleren. Haal het vuil en de aluminium schilfertjes uit de remblokjes. Let er ook op dat er geen beschadigingen zijn of dat de blokjes misschien wel te erg zijn versleten. Als dit het geval is dan moeten de blokjes vervangen worden. 

Wanneer je schijfremmen hebt, zijn de blokken wat lastiger om te controleren. Als je de remblokjes van de velgremmen afhaalt kun je ze schoonmaken met remmenreiniger en eventueel lichtjes opschuren. Dit kan je ook doen met de remschijven zelf. Het is belangrijk dat je ze dan wel opnieuw ‘inremt’. Wanneer de schijfremmen te zompig aanvoelen dat moet er lucht uit de leidingen van de hydraulische remmen worden gehaald. Dit noem je ‘bleeden’. Je kan dit eenvoudig zelf doen als je het juiste materiaal hebt. Online kun je gemakkelijk verschillende setjes voor het ‘bleeden’ kopen. Het is ook mogelijk om dit te laten doen bij Atlas Fietsen. 

De kabels

De kabels van zowel je remmen als versnellingen slijten. Dit is aan de binnen- en buitenkant gebeuren. Aan de buitenkant kan je het eenvoudig zien wanneer de buitenkant versleten is. De binnenkant is natuurlijk een stuk lastiger om te zien. Merk je dat remmen of schakelen een stuk zwaarder gaat dan normaal? Dit is een indicatie dat de coating aan de binnenkant van de kabel versleten is.

De cassette controleren

Het is lastig om te bepalen wanneer de cassette vervangen moet worden. Het controleren van de cassette en bepalen of deze vervangen moet worden kan worden gedaan met een simpele test. Volg daarvoor de volgende stappen:

  • Knijp de achterrem in
  • Zet druk op de pedalen
  • Zorg dat de fiets in de meest gebruikte versnelling staat
  • Beweegt de ketting op de cassette? Zo ja, dan moet de cassette vervangen worden

Kettingblad en derailleurwieltjes nalopen

Het nalopen van het kettingblad en de derailleurwieltjes is maar een klein klusje en zo gedaan. Als bij zowel het kettingblad als de derailleurwieltjes de tandjes te puntig zijn, dan is het tijd om deze te vervangen. Wil je de derailleur alleen afstellen? Dat lees je verderop!

Nalopen en vastdraaien

Als laatste moet je alle moertjes nalopen en vastdraaien waar nodig. Tijdens het fietsen kan het voorkomen dat moertjes langzaamaan losraken. Dit kan gerammel en meer tot gevolg hebben. Het is daarom verstandig om eens in de zoveel tijd alle moertjes na te lopen. Als je nieuwe onderdelen vast gaat maken dan is het verstandig om montagepasta te gebruiken om gepiep en geknars te voorkomen. Daarbij helpt het in de toekomst om de onderdelen makkelijker los te maken.

Derailleur afstellen

Als je fiets derailleurversnellingen hebt is de afstelling erg belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je fiets soepel schakelt. Het soepel schakelen zorgt voor een verhoogd fietsplezier. Het enige wat je nodig hebt is een schroevendraaier. 

Je begint met het afstellen van de achterderailleur. Allereerst moet je kijken of de derailleur nog recht onder de cassette staat. Het kan voorkomen dat de derailleur schuin staat omdat hij een tik heeft gehad. Dit zorgt ervoor je minder makkelijk schakelt. Bij het afstellen van de derailleur gebruik je de kabelspanning en de stelschroeven. De stelschroeven bepalen hoe ver de ketting naar binnen en buiten kan bewegen. En de kabelspanning bepaalt hoe snel je kan opschakelen. 

Vervolgens duw je de derailleur richting de spaken. Hierdoor kan je controleren of deze niet van het grootste tandwiel af kan lopen. Als dit wel kan gebeuren dan moet je de onderste stelschroef draaien. Draai deze net zo lang totdat de ketting soepel over het grootste tandwiel van de cassette loopt. Nu is het tijd om te kijken of de ketting soepel over de kleinste tandwiel loopt. Dit stel je bij door de bovenste stelschroef te draaien. 

Na de stelschroeven is het tijd om de kabelspanning te controleren. Draai aan de trapper, schakel en kijk of de ketting goed loopt. Begint altijd bij het kleinste tandwiel en schakel per versnelling op. Als de ketting niet naar het volgende tandwiel gaat dan is de kabelspanning te laag. Door de stelschroef aan de derailleur naar buiten te draaien voer je de spanning op. Doe dit net zolang tot de overgang wel soepel verloopt. 

De voorderailleur stel je af door dezelfde stappen te doorlopen. 

Nu weet je alles over het onderhoud van je racefiets en kan je de levensduur van je fiets eenvoudig verlengen. Doorloop regelmatig alle stappen en zorg ervoor dat je met plezier op je racefiets stapt.