Blog

Versnelling fiets maken

Om de versnelling van je fiets te maken is de meest voorkomende oplossing de versnellingskabel vervangen. Het is wel belangrijk om de versnellingskabel niet te verwarren met een remkabel. Een versnellingskabel heeft een dunnere binnenkabel en een ander soort buitenkabel. De versnellingskabel is dunner omdat er minder kracht op komt dan op de kabel van een rem. De buiten versnellingskabel is speciaal ontwikkeld voor versnellingen en er zit geen rek in. Hierdoor is deze kabel een stuk duurder. Versnellingen kunnen niet goed afgesteld worden als je de buitenkabel voor een rem gebruikt. Een binnenkabel van een rem valt niet eens te monteren in de versteller van een versnelling. 

Soorten versnellingen

Er zijn twee soorten versnellingen: derailleur systemen en naaf versnellingen. Bij derailleur systemen heb je een voor- en achter derailleur. Deze worden los van elkaar versteld met een versteller links en rechts op het stuur. De versteller links op het stuur is voor de voorderailleur en heeft vaak 2 of 3 standen, afhankelijk van het aantal tandbladen voor. De versteller rechts op het stuur is voor de achterderailleur heeft vaak tussen de zes en tien standen, ook weer afhankelijk van het aantal tandbladen. Een versnellingskabel van het derailleur systeem bestaat uit een binnen- en buitenkabel. Vaak wordt de buitenkabel alleen gebruikt voor de bochten. Het is namelijk zo, hoe minder buitenkabel, hoe minder weerstand bij het schakelen. Bij de achterderailleur is de afstand tussen de tandwielen erg klein. Om het schakelcomfort zo hoog mogelijk te houden is het belangrijk dat de juiste kabels worden gebruikt en op een goede manier worden gemonteerd.

De fietsen met een naafversnelling hebben alleen aan de rechterkant van het stuur een versteller. Daarom hebben deze fietsen maar een versnellingskabel. Deze bestaat wel ook uit een binnen- en buitenkabel. Bij de naaf versnelling kan de buitenkabel uit één stuk bestaan. De meest voorkomende naafversnellingen in Nederland zijn van het merk Shimano. Bij dit merk wordt de naaf versnelling de Nexus genoemd. De Nexus versnellingen zijn beschikbaar in 3, 5, 7, 8 en 11 versnellingen. Daarnaast is er ook al een tijdje een Nexus versnelling met 4 versnellingen. Naast Shimano is er ook nog Sachs. Zij hebben 2, 3,5 en 7 versnellingen. Bij een naafversnelling is het belangrijk dat de versnellingen goed afgesteld zijn. Als dit niet het geval is dan kan het zo zijn dat een versnelling wordt gemist of trapt de fiets door. Daarbij kan een verkeerd afgestelde versnelling sneller kapot gaan. In de meeste gevallen moet de versnellingskabel dan vervangen worden. 

Versnellingskabel vervangen

Het vervangen van de versnellingskabel is een klus die je eenvoudig zelf kan doen als je over de juiste kennis en gereedschap beschikt. Wij leggen je hier uit hoe je dit kan doen. We leggen het uit voor zowel het derailleur systeem als voor naaf versnellingen. 

Derailleurkabels vervangen

De handelingen die je moet doen voor de voor- en achterderailleur zijn hetzelfde. We leggen het uit aan de hand van de voorste derailleur. Om te beginnen laat je de derailleurkabel ontspannen door naar het kleinste blad te schakelen. Vervolgens verwijder je de anti rafelnippel en draai je de inbus los om te binnenkabel te verwijderen. Nu kan je de buitenkabel verwijderen van de binnenkabel. Klap vervolgens de versteller terug. Duw de binnenkabel ver genoeg terug zodat deze uit de hendel komt. Knip de nieuwe buitenkabel op dezelfde lengte als de oude kabel. Breng nu de binnenkabel aan op de juiste positie aan de buitenkant van de hendel. Trek de binnenkabel door buitenkabel en zet de kabel vast op de voor derailleur. Forceer niet met teveel kracht, vast is vast. 

Naaf versnellingskabel vervangen

Om de naaf versnellingskabel te vervangen heb je alleen een kabelkniptang en een inbussleutel in de juiste maat nodig. Kijk goed naar hoe de oude kabels lopen zodat je op dezelfde manier de nieuwe kabels kan monteren. 

Allereerst moet het handvat verwijderd worden en vervolgens moet de kettingkast verwijderd worden. Je kan de kabel eenvoudig los klikken en vervolgens kan je de achterste nippel losdraaien. Met een inbussleutel kan je de versteller aan het stuur eraf draaien. En vervolgens kan je eenvoudig de versnellingskabel uit de versteller halen door het losdraaien van een aantal schroefjes en het loswippen van de oude kabel. Vervolgens kan je de nieuwe binnenkabel door de versteller halen. Vergeet hem niet door geleider te halen. Draai vervolgens de schroefjes weer terug in de versteller. Als de buitenkabel nog goed is kan je deze weer gebruiken. Als de buitenkabel aan het einde gerafeld is kan je dit eenvoudig wegknippen met de juiste tang en er een nieuw uiteinde opzetten. 

Vervolgens duw je de binnenkabel door de buitenkabel en zet je de versteller weer op het stuur, welke je weer vastzet met de inbussleutel. Zet de achterste nippel weer op de binnenkabel. De plek hiervan is belangrijk voor de afstelling van de versnelling. Zet de achterste nippel op de juiste afstand en draai hem weer vast. Knip de resterende kabel zo’n 2 centimeter achter de nippel af. Zet kabel weer vast zoals hij vast zat. Zorg dat de nippel gelijk komt met de gele streepjes. Als laatste stap hoeft alleen het handvat er nog op.